הגישה הטיפולית

 

 

מודל חינוכי אקולוגי

הגישה הטיפולית בגן -מודל חינוכי אקולוגי עם דגש תפקודי השתתפותי
בעשורים  האחרונים הספרות המקצועית תומכת  בגישות שיקומיות שמטרתן היא קידום השתתפותו ותפקודו של הילד בסביבות הפיזיות והחברתיות הטבעיות הרלבנטיות לו (בית,גן ,גן שעשועים ועוד).
בעבר היתה מקובלת גישה אשר דגלה בשיפור מנגנונים בבסיס הבעיה כמו מרכיבי תנועה לדוגמה: לימוד סיבוב כף היד, מתוך הנחה כי לימוד הסיבוב יביא לשיפור התפקודי שהוא : יכולת פתיחת הברז ורחיצת הידיים או הרמת רגל הילד באופן פאסיבי על מנת  שהילד ילמד לעלות במדרגות. כתוצאה  מחוסר בראיות התומכות בהנחה זו, השתנתה הגישה וכיום נוקטים בגישה תפקודית דהיינו תרגול רחיצת הידיים או עליית המדרגות.
בבסיס הגישה השיקומית שלנו בגן עומדת הבנה שככל שהילד יתנסה במצבים שונים בכיתה או בחצר, יתרגל אותם ויפתור את הבעיות הניצבות בפניו, כך הוא ילמד, יצליח וירגיש כי הוא מסוגל לתפקד בהתאם לדרישת הסביבה.
כך לדוגמא, אם הילד מתקשה לקום מכסא, הקימה מהכסא תתורגל בכל פעם שסדר היום בגן דורש זאת ( כ-20 פעם ביום ). לכל ילד תכנית משלו והוא יקבל את ההתאמה לה הוא זקוק באמצעות הליכון או תמיכה אנושית אשר תלך ותפחת .

 

גישה טיפולית

בגן הטיפול משלב בין:

  1. יכולותיו של הילד
  2. המשימה ( קימה מכסא לצורך הגעה אל…)
  3. הסביבה ( ליד השולחן, לצורך רחיצת ידיים, לצורך הגעה למקום המפגש וכו'…. ).

 

  • גישתנו זו מאפשרת לילד לתכנן ולפתח מיומנויות אשר משמעותיות עבורו
    לדוגמא: 
    שימוש יעיל במילים שלמד, בזמן מפגש בזמן אמת, בתוך סדר היום הגני ולא רק בחדרה של קלינאית התקשורת.
    כל ילד יעשה זאת בהתאם ליכולתו: אחד באמצעות דיבור עם דגש על הרחבת אוצר המילים ואופן הביטוי ואחד באמצעות שימוש במחשב תקשורת.
  • רכישת המיומנות צריכה להביא לשינוי בתפקוד העצמאי .
    לדוגמא תפקודי היומיום ( ADL ). הילד ילמד להתלבש ולהתפשט ע"י תרגול עם עזרה מותאמת כאשר הקבוצה הולכת לבריכה ( פעמיים בשבוע ). או יתרגל אכילה עצמאית בעת הארוחות לפי יכולתו: אחד יזדקק לכלי אוכל מותאמים ואחד יתרגל נעיצת מזלג ואכילה תוך שמירה על סביבה נקיה. נמצא כי הקבוצה מהווה גורם מעודד ומעורר מוטיבציה עבור הילד.
  • לכל ילד בגן מתוכננת תכנית לימודים אישית ( תל"א)
    תל"א נבנית בשיתוף מלא של ההורים. הם שותפים בהגדרת הצרכים וקביעת מטרות הטיפול והם יכולים לקבל הדרכה ליישומה בבית לדוגמא: כיצד לעבוד עם ילדיהם על ההתפשטות בבית לפני הכניסה למקלחת.

 

גישת העבודה

העקרונות עליהם מבוססת גישת העבודה:

  1. הסביבה מהווה מנוף שיקומי לקידום הסתגלותו, תפקודו, השתתפותו ואיכות חייו של הילד. התאמת הסביבה מתבטאת בשינוי אלמנטים חיצוניים כגון הסרת חסמים, עזרים טכנולוגיים ומהווה סביבה מגרה/מעודדת לפעולה והשתתפות.
  2. הילד מחפש באופן אקטיבי פתרון לבעיות בהן הוא נתקל ועליו לפתור אותם ,כך הוא אקטיבי ולומד בתהליך ולא פאסיבי ומובל ( עובר מטיפול לטיפול).
  3. השינויים בהתנהגותו התפקודית של הילד יקרו כתוצאה מהתנסות במצבים שונים וכתוצאה מאינטראקציה עם סביבות שונות.
  4. המטרה היא לאפשר לילד להשתתף בפעילויות הפיזיות והחברתיות השונות.
    המוקד הוא על יכולת הילד להשתתף (participation) בעיסוקים השונים בסביבות הרלובנטיות לו (גישת ה- ICF)

 המטפלים מתכננים את דרכי הטיפול וההתערבות ומדריכים את והסייעת הנמצאת בסביבתו המיידית של הילד כיצד לעבוד ולתרגל עם הילד באופן יומיומי ובעקביות, כאשר לכל ילד/ זוג ילדים סייעת קבועה. תרגולים מורכבים יותר מבוצעים על ידי הצוות הפרא רפואי.
התוכנית מיושמת באופן קבוע בסביבתו הטבעית של התלמיד. היא כוללת בתוכה עבודה על מיומנויות "בזמן אמת" שהן בעלות משמעות עבור הילד. דבר המגביר את המוטיבציה שלו להשתתפות, מספק לו תחושת הצלחה ותחושת מסוגלות .
לצורך יישום הגישה החינוכית אקולוגית אנו מקיימים עבודת צוות אינטגרטיבית ושיתוף פעולה באבחון, בהגדרת מטרות הטיפול, בבניית התל"א וביישומו. צוות המטפלים הפרא רפואיים נמצא שעות רבות בכיתה עם הילדים ומדריך בזמן אמת את הסייעות לרמת העזרה, מיקום נכון של הידיים ושימוש נכון בעזרים טכנולוגיים. כמו כן הוא מהווה מודל לתפקוד בכיתה בשאר השעות.